Apostolok lábnyomában

::: Párosesszé Barabási Albert-László Fake News című kiállításról II.


Mottó: Az álhírek a koronavírusnál is gyorsabban terjednek. (Index. hu)

Az álhírek nem új keletű jelenségek, hanem évszázadok óta jelen vannak az emberi történelemben. Már az ókori civilizációkban is előfordult, hogy hamis információkat terjesztettek politikai, vallási vagy katonai célokból. Például az ókori Rómában gyakran alkalmaztak propagandát és félrevezető híreszteléseket a hatalom megszilárdítása érdekében.

A középkorban az álhírek különösen virágzottak, amikor szóbeszédek és legendák révén terjedtek a tömegek körében. Egy-egy hamis hír akár pánikot is okozhatott, mint például a boszorkányperek idején, amikor sok ártatlan embert vádoltak meg és ítéltek el alaptalan vádak alapján.

A modern korban az álhírek terjedését a technológiai fejlődés és az információs társadalom dinamikája tovább fokozta. Az internet és a közösségi média által az álhírek gyorsabban eljutnak az emberekhez, és nagyobb hatást tudnak gyakorolni a közgondolkodásra.

Barabási Albert-László 2023-ban Budapesten létrehozott Fake News sorozata a „covid-apostolok” tweetjeit (azaz rövid, szöveges posztjait) dolgozza fel. Célja az volt, hogy megvilágítsa az álhírek terjedésének dinamikáját, valamint feltárja azokat a hálózati mintázatokat, amelyek ezeket a folyamatokat meghatározzák. A hálózatok összetettségét és interakcióit olyan formában tárja fel, amely közérthető és esztétikailag is lenyűgöző.

A kiállítás részlete; az előtérben: Gradient Nr. 1, 2023 (Fotók forrása: Kálmán Makláry Fine Arts)

Változatos mintázatokat, struktúrákat, formákat látunk. A covid híreinek azonosítását, feltérképezését. Színsávok futnak átlósan, keresztben. Szín-rácsok jönnek létre, mintha bezárva tartanák a számokat, számsorokat, az igazságot (Truth), az email-címeket (Kaleidoscope of Truht, Nr. 1, 2023). Egy ajtót látunk, fehér kilinccsel, a festményen feltűnik a bumeráng formája, amely visszatér, ha eldobjuk. Sárga festék csorog alá, halvány lila és bordó szín fogja össze az 1008-as számot (Brushstrokes of Untruth Nr. 4, 2023), Három színsáv, kék, sárga és fekete, mintha az égbolt nyílna, és a fény venné át a hatalmat, oszlik a sötét egy mozdulatra (Gestures, 2023).

A kiállítás részlete

Elmaradhatatlanok a számsorok, függőleges oszlopba rendeződnek, sárga, zöld, kék és piros. Mintha egy redőzött függönyt látnánk (Strip Stripped Tapestry of Illusions Nr. 4, 2023). Az álhírben van valami szürreális elem. Kék-fekete hasáb, amely egyre inkább elmosódik, fehérbe vált, a sávok bukolikusan összehajolnak, vitorlát, ívet hoznak létre. Védik a védhetetlent (Black Color. Lines, 2023).

Balról sűrűsödő fekete-barna színmező, itt a számokat már alig látni, szinte láthatatlanok, beleolvadnak a színmezőbe, de középen még olvashatók. A festmény jobb oldalán egy szám nélküli üres mező, barna színsáv, kaptató, hajlás, rézsű lejtszöge. A szabad lélegzet helye (Gradient Nr. 1, 2023).

Ismétlődő számsorok, 205 090, halványkék szín, rózsaszín foltokkal. Félrenézünk. (The Misinformation Studies Nr.14, 2023). Egy másik alkotáson középen átlósan fut egy kék színsáv. Az ismétlődő szám 1076, és betűsor – ICAN DECIDE (The Misinformation Studies Nr. 13, 2023). Téglapiros alapon 13 787, két-két sáv metszi egymást, négyzetes formák jönnek létre, a sávok kifutnak a képből. Az olvasható szövegtöredék: SIGSTARGET (RSD Nr. 3, 2023).

Barabási Albert-László: RSD Nr. 3, 2023

Sárga, zöld, fekete színek, apró sárga négyzetek. A szám 205 090 07, öt függőleges oszlop, alig határolódnak el egymástól (The Matrix of Lies Nr. 13, 2023). Bent vagyunk, de takarásban. Barabási kedvenc színei: fekete-fehér, szürke, rózsaszín foltokkal, egymásba mosódnak a színek. Mintha tükörbe néznénk, és nem önmagunkat látnánk (Mirrors of Falsehoods Nr. 8, 2023).

Barabási Albert-László: Mirrors of Falsehoods Nr. 8, 2023

Írásjelek (CODED, szöveg, képletek, CAN NOT), töredékek, barna-fekete függőleges, megdőlt sávokkal, háromszögekkel (RSD Nr. 2, 2023). Számításokat látunk, kódokat. A szám 1008. OF ISLAM, NATION. Email-cím – ORCHRIS. Egy másik alkotáson újra feltűnik a szám: 1008, kék alapon. Egy fordított T betű választja el, osztja fel a kép terét. (The Misinformation Studies Nr. 8, 2023).

Fehér pamacsok, változó számsorok, fekete-fehér alapon, sárgával színezve, rétegeződve (Black Neon, Broken Trust Nr. 5, 2023). A bizalom rég megtört. Kék alap, vízszintes sáv, amelyhez felülről két függőleges oszlop csatlakozik, alulról is egy, amelyhez oldalról jövő vízszintes vonal fut, támaszként. (The Misinformation Studies Nr. 6, 2023).

Barabasi Albert-Lászlo: The Misinformation Studies Nr. 6, 2023

Barabási Albert-László Fake News művei a tudomány és művészet határán elhelyezkedő alkotások, amelyek egyedülálló módon világítanak rá az álhírek komplex jelenségére. Az adatokból művészetet teremteni nemcsak innovatív, hanem rendkívül hatékony módja annak, hogy közelebb hozzuk a társadalmi problémák megértését a szélesebb közönséghez. Ezek az alkotások arra emlékeztetnek minket, hogy az igazság keresése mindig központi szerepet játszik az emberi életben.

Kölüs Lajos


Elsőközlés | Forrás: a szerző archívuma
Készült 2025 májusában, Barabási Albert-László Fake News című kiállítása apropóján | Kálmán Makláry Fine Arts Galéria, Budapest | 2025. május 12. – június 6. | Hovatovább: Abafáy-Deák Csillag párosesszéje

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük