::: Zoltai Bea írása a Megtartás Elengedés című kiállítása elé
Munkáimban az utóbbi 6-7 évben talált tárgyak és helyzetek segítségével történetsűrítő felületeket hozok létre. A választott, behívott „szereplők” az új helyzetükben már egy más valóság alkotórészei, mint korábban voltak. Alapélményem, hogy szinte folyamatosan érezhető jelen világunkban, ahogy a múlt, jelen és jövő egymásba csúszik. 20–30 évvel ezelőtt ezek jobban elkülönültek egymástól… A képeimen megjelenített, újrarendezett történetek teljesen függetlenek konkrét időpontoktól, téri helyzetektől, mégis a képalkotó elemek között létrejövő új kapcsolatok egy rendkívül hiteles valóságot tartalmazó felületet építenek.

Létezésemet felfoghatom folyamatos figyelésként is, aminek irányát és intenzitását tetszőlegesen választom. Az elengedett és kontrollált pillanatok rendszere választja a talált-behívott képi elemeket és fűzi össze egymással egy új történetté, amiben annak ellenére, hogy mindannyian más emlékrendszerrel rendelkezünk, reményeim szerint mindenki a saját maga történeteit, valóságait ismerheti fel.
Számomra mindig a megvalósítani kívánt gondolat a fontos, amihez időnként a hagyományos festészet eszközeit használom, mert ezeket tartom leginkább alkalmasnak, más esetben viszont ezektől merőben eltérő anyagok és folyamatok jelennek meg a munkáim felületein. Az elmúlt években egymással párhuzamosan készültek a tusgesztus-felületekbe épülő kollázssorozataim és a régi, kézzel szőtt textildarabokból megvarrt, majd a képek felületein megjelenő öltésrendszereim.

A textil alapanyagú képeimet Archaikus – feszített – lágy – konkrét képeknek neveztem el. Semmilyen színező anyagot nem használtam a képfelületek létrehozásakor, a vásznak eredeti színeiből építettem meg a képeket. Az elkészült munkák alapanyagai kizárólag régi len- és kenderzsákok, és egyéb olyan kézzel szőtt textildarabkák (sérült, tulajdonképpen hulladék textilek) voltak, amelyek az embereket munkájuk során kísérték, szolgálták, tehát egyáltalán nem voltak díszítettek. A textildarabokból varrott–összeépített táblaképek készültek.

A felületeken megjelenő kenderspárga-öltések csoportokba „verődnek”, sétálnak a textúrán. Az élet „mozgása”, sorsa valahogy beletapadt ezekbe a textilekbe, a létrejött munkák egyféle emlékőrzői az elmúlt közel száz évben őket használó, már talán nem is élő embereknek. A sorozat darabjai felvetik a tárgyakhoz és azok javításához való viszonyunk átalakulását, az értékes–értéktelen fogalmak viszonylagosságát, felcserélhetőségét is.

A munkák elkészítése közben érdekelt az is, mennyire képes átalakulni egy adott tárgy funkciója, helyzete. Tisztán funkcionális tárgyból az ellenkező oldalra „lépnek” át például a liszteszsákok, és elvesztve a funkcionalitást, puritán műtárggyá változnak. A geometrikus művészet, konkrét művészet területére besorolhatók, de ennek ellentétei is egyszerre, hiszen lágyak, elhajlóak az egyenes vonalak. A képek felülete puritán, a semmit el nem takarás, bevallás, világosan megmutatás, felmutatás, egyenes, őszinte értelemben. A funkcióvesztés során a régi foltok, textilsérülések egymással és a kenderspárga-öltésekkel kommunikáló jelekké alakultak át.

Mindennapi élményünk a hitelesség és a valóságosság folyamatos megingása körülöttünk, ennek a folyamatnak igyekszem ellentartani munkáimmal.
Zoltai Bea