A világ elhagyott játszóterei

::: Erdész Erika kiállítása elé


Játszótér esti, kísérteties fényben; hegyek, melyek valójában gyógyszerszelvények; dombok, melyek sötétből elővillanó félgömbök. Ipari anyagok ipari tájban, egy disztópikus világkép élményei. Elhagyatottság és metafizikus magány.

Erdész Erika: Hegyek 2., 2017

Erdész Erika realista és metafizikus-szürrealista képei egy meglehetősen pesszimista létélmény lenyomatai. Mintha egyetlen eldobott tárgyból építené fel a világot. Olaj és tojástempera, klasszikus festészeti megoldások, a síkplasztikai anyag is szinte ipari pontosságú.

Erdész Erika: 1000 nap, 2019

A festő kimért, minimalista nyelven szól hozzánk. Kiszámítottan pontosak a fények, az árnyékból előragyogó színek (vörös, sárga, ezüst). A kompozíciók kiegyensúlyozottak, akár egy Magritte-képen. Apropó Magritte, az ő szín- és formanyelve közel áll Erdész művészetéhez. Csak míg Magritte elbeszélő festő, addig Erdész Erika jelzéseket, jeleket teremt képein, és ezekkel az egyszerű motívumokkal emel túl a valóságon. De milyen valóságon? Egy jövő nélküli valóságon leginkább. „No future, no future” – énekelte a Sex Pistols, s mintha Erdész Erika munkái is ezt a kilátástalanságot sugallanák.

Erdész Erika: Kráterek, 2021

Az elhagyatott éjszakai játszótéren mindig csak egy tárgyat veszünk észre, s játszani vele, felmászni rá nem merünk. Az erdő vasszögszerű hegyes ékei, a kiállhatatlanul rideg vas és beton meg műanyag tárgyak, a betongyűrűből beáramló fény mind-mind a jövőtlenséget sejtetik. Vagy az arról mesélő álmok.

Erdész Erika: Játszótér 2. – Létra, 2022

Hiszen felfoghatjuk ezt a mívesen megfestett világot az álmok világának is. Álmok, melyben a tárgyak az égig érnek, a vasszögből erdő lesz, a játszótéri mászóka pedig valami csillagjárművé magasztosodik. Álmok tehát, és jövő nélküli valóság. Mindez szinte egy matematikus gondolkodásával, vagy egy rendszerelmélettel foglalkozó tudós gondosságával elbeszélve.

Erdész Erika: Játszótér 3. – (Föld)gömb, 2023

Erdész Erika kortárs festő, mégis olyan barokkos megoldásokat is alkalmaz, mint a trompe-l’œil, azaz a szemet becsapó illuzionisztikus festészet. Hol van a mászóka egyik vagy másik vége? Fentről nézzük-e a torony csúcsát, vagy épp alulról? Ki tudja. Mint ahogy a címek és a képek is erős konvergenciában vannak. Összefüggenek, összetartanak, ugyanakkor asszociációkat is sugallanak (lásd a hegyes szögeket mint kertet jelölő címet).

Erdész Erika: Játszótér 1. – Torony, 2022

Erdész Erika „mindent és semmit” alapon alkot. Egyszerre mindent és semmit sem hagy a képzeletre. Új világot teremt a meglévő elemeiből. És ebben kell élnünk vele. Szigorú társas magányban. És megfigyelni, figyelni, figyelni.

Erdész Erika: Kert, 2017

Végezetül álljon itt egy részlet Németh Gábor „A semmi könyvéből” című kötetéből:

„A könyvben van egy pince. Majdnem üres, csak egy biliárdasztal áll a közepén. A poros, zöld posztón három golyó és egy kőrisfa dákó. Az asztal aljára újságpapírt ragasztottak. Egy nevet írtak rá tintaceruzával. A pince ablaka néha felragyog a fényben. Néha ráfagy a többnapos hó. Vagy nem így; egész másképp. Néha elhúz egy autó, távolból jövő, zavaros kiáltások törik meg a csendet. A ház fölött az Égben rend van; minden konstrukció.”

Sinkó István


Elsőközlés | Forrás: a szerző archívuma
Elhangzott 2023. április 19-én Budapesten, a Mansfeld Péter Galériában, Erdész Erika képzőművész kiállításának megnyitójaként | Galériavezető: Keppel Gyula | Megtekinthető 2023. május 19-éig | Hovatovább: Erdész Erika honlapja

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük