::: Nagy Bernadette Nade és Kemény György kiállítása elé
Amikor három nappal a megnyitó előtt idejöttem a K28 Galériába megnézni a Nagy és Kemény című tárlat előkészületeit, a hatvanas évekbeli lakáskiállítások hangulatát idéző emlékek jutottak eszembe. Ezekben a galériák nagy felületei helyett egy lakás kisebb-nagyobb tereiben, az ott levő bútorokkal és tárgyakkal együtt mutatják be az alkotásokat, mondhatnánk mai nyelven: mintha egy installációt látnánk, ahol a művek új értelmezést kaphatnak.
Nagy Bernadette és Kemény György kiállítása mindannyiunk számára örömteli esemény. Az alkotópáros több mint két évtizedes közös életének, egymást inspiráló munkásságának ez az első közös bemutatója.
Nagy Bernadette Nade képzőművészeti alkotásait, digitális képeit 2004 óta ismerjük, munkái több csoportos és egyéni kiállításon szerepeltek. Képei formanyelvét színes négyzetekkel és téglalapokkal megformált kompozíciók alkotják. Ezt a látszólag egyszerű programot sikerült a saját egyéniségére alakítania úgy, hogy a kompozíciókban nagyon fontos szerepet kaptak a színek: ezek egymáshoz való harmonikus kapcsolatai adják meg festészete karakterét.
Számomra a legkedvesebb munkája a „Száznyolc színfogó” című alkotás; ennek egy változatát digitális nyomatként láthatjuk itt, eredetiben most a „Színek – Számok” kiállításon van kiállítva a Vasarely Múzeumban.
A színfogó egy textilszerű anyag, ami a mosógépben véletlenszerű formát és színt vesz fel a mosás során. Ez a rácsodálkozás hozta meg a művésznek azt az ötletet, hogy ezekből a színes lapokból – összesen 108 darabból – egy nagy méretű kompozíciót hozzon létre. Az egyforma, de mindig kicsit másképpen hangsúlyos színű és felületű téglalapok ismétlődő sorozata a szemünk előtt válik meggyőző élményé. Igazi alkotói felfedezés, és a gondolat remek megvalósítása.
Kemény György a mai képzőművészeti életünk élő klasszikusa. A nagy generáció ismert képviselője, sokoldalú, munkásságát mindig megújító művész. A Képzőművészeti Főiskola sokszorosító grafikai szakán végzett, Maurer Dórával, Lakner Lászlóval, Baranyay Andrással együtt. Gyermekkora óta rajzol. Elmesélte nekem, hogy hatéves korában a papájával a Margit-szigeti romoknál akvarelleket festettek. A papája szenvedélyes amatőr filmes volt, így Gyuri gyerekkoráról nagyon sok felvétel maradt meg. Ezeknek a felhasználásával Forgács Péter rendezett dokumentumfilmet, amelynek Gyuri 80. születésnapján, a Fészek Klubban volt a bemutatója.
A Fészek Klub ikonikus hely Kemény György életében, 1968-ban itt volt a nagy sikerű pop-art kiállítása is. Ide tartozik, hogy a magyar pop-art egyik fő alkotása a Kőszeg Ferenc lakásában lévő egykori cselédszoba szekkója, amit Gyuri 1970-ben festett.
Most kiállított digitális nyomatait a teljes szabadság, az alkotás öröme és játékossága hatja át. Igazi kiegyensúlyozott kompozíciók, ahol szín és forma kiegészítik egymást. E sorozat egyik nagy méretű darabja szintén szerepel a már említett kiállításon a Vasarely Múzeumban.
Kemény György egész életművére jellemző, hogy minden műfajban remekműveket alkotott, a festészettől a plakátművészetig, a rajztól a szobrászatig. Ilyenre csak a nagy mesterek képesek.
Haász István